سمانه هراتی کبیر، مربی حلقه صالحين بسیج سپاه شهرستان جاسک که توانسته است با استفاده از شیوههای خلاقانه و رفتاری صمیمی، بیش از ۱۰۰ کودک را جذب فعالیتهای قرآنی کند و در حاشیه دوره تربیت مربی تخصصی کودک بسیج در گفتوگو با خبرنگار مکران نیوز، از انگیزهها، چالشها و موفقیتهایش در این مسیر سخن گفت.
خبرنگار: خانم هراتی کبیر، فعالیت قرآنی خود را از چه زمانی و چگونه آغاز کردید؟
سمانه هراتی کبیر: حدوداً از سن ۱۶-۱۷ سالگی و در دوران دبیرستان شروع کردم و ابتدا وارد اعضای گروه بسیج شدم و طرحهای حلقههای صالحین را تشکیل دادم و تا الان فعالیت خوبی داشتم و هدفم این بود که بچهها واقعاً در این زمینهها رشد کنند و با کشف استعداد و علاقه بچهها، خودم هم علاقهام بیشتر شد و توانستم حدود ۱۰۰ نفر از بچهها را به این راه بکشانم.
خبرنگار: موفقیتآمیزترین لحظه که تأثیر آموزشهای شما بر کودکان را نشان داد، چه بود؟
سمانه هراتی کبیر: اولین درسی که دادم در مورد نماز بود و بچهها خیلی مشتاق شده بودند و بارها پیش میآمد که از خانه میآمدند و در صفای مسجد نماز میخواندند. خیلی مشتاق شدم، چون یک جورهایی اولش بحث وضو گرفتن و نماز خواندن بود و بعد دیگر خودشان آیههای قرآن و سورههای مربوط به نماز را شروع کرده بودند و از سوی خانوادهها هم حمایت شدند چون دیدند بچههایشان نماز میخوانند.
خبرنگار: نقش بازی و قصه در کلاسهای قرآن چقدر است تا بچهها خسته نشوند؟
سمانه هراتی کبیر: نقش بازی و قصه در کلاس های قرآنی خیلی موثر است و برای اینکه بچهها در کلاسمان خستگیشان از بین برود، بارها شده که سورههای قرآن را، حالا معنیشان را، به صورت یک داستان برای بچهها تعریف میکنم و اینجوری بچهها بیشتر گوش میدهند و برایشان شیرینتر است.
مکران نیوز: چقدر حضور و حمایت والدین را در فرایند یادگیری قرآن مؤثر میدانید؟
سمانه هراتی کبیر: والدین نقش بسیار مؤثری در این زمینه دارند و وقتی که در خانه پدر و مادر و اعضای خانواده مشارکتی در بحثهای قرآنی داشته باشند، بچه خودآگاه به این سمت کشیده میشود و وقتی میبیند خانوادهاش واقعاً این کار را میکند، او هم تشویق میشود که بیاید سراغ کلاسها و نماز خواندن.
خبرنگار: به عنوان مربی، چه چالشهایی در این مسیر داشتهاید؟
سمانه هراتی کبیر: یکی از چالشها این بود که برخی بچهها مشتاق به نماز بودند، اما نمیدانستند چه بخوانند. میگفتند مامان باید الان چی بخونیم؟ خب من یاد ندارم ولی مادر خانواده تلاشی نکرده بود که این آیات را به بچهاش یاد بدهد این خیلی برای من جای تعجب بود.
یک مورد دیگر هم بود که یک دختر داشت گریه میکرد که برایم چادر بگیرید نماز بخوانم، ولی خانوادهاش اهل چادر و نماز خواندن نبودند و میگفتند این چیه میخواهی دور خودت بگیری؟ آخرش گفتم حالا که چادر نداری میتوانی با روسری و شال مادرت لباس درست بپوشی و آنجوری نماز بخوانی تا کمکم بزرگ شوی.
خبرنگار: شما برای بالا بردن مهارتهای تربیتی خود چه برنامهای دارید؟
سمانه هراتی کبیر: وقتی وارد کلاسها میشوم، میبینم بچهها در زمینههای مختلفی سؤال میپرسند. برای من سوال میشود و تلاش میکنم واقعاً رشد کنم و بخوانم. از اینترنت، کلاسهای گوناگون، مشارکت با دوستان و کتابها استفاده میکنم تا بتوانم جلوی بچهها کم نیاورم و جواب سؤالاتشان را بدهم من مدرک غیرحضوری خودم را هم از زیر نظر حوزه علمیه قم گرفتهام.
خبرنگار: در حال حاضر کلاسهای شما در کجا و با چه روشی برگزار میشود؟
سمانه هراتی کبیر: در حال حاضر حدود ۲۵ نفر در همین شهرستان جاسک در کلاسها حضور دارند و کلاسها در مسجد ابوالفضل (ع) برگزار میشود. سعی میکنیم با بچهها اصلاً رفتار بچگانهای داشته باشیم. لحن صدایمان، صوتمان و هر چیزی که بچهها را واقعاً جذب میکند، مهم است. شاید بارها شده با بچهها بازی کردهام یا شعرهایی خواندهام و لباسهای رنگ شاد پوشیدهام که بچهها جذب شوند.
انتهای خبر/