به گزارش پایگاه خبری مکران نیوز، نشست علمی نقش و جایگاه آموزش در توسعه مکران با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و اساتید گروه مدیریت آموزشی و به همت دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه در سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در سالن دانشگاه آزاد اسلامی جاسک برگزار شد.
تأکید نویسنده و مدرس دانشگاه بر نقش محوری آموزش در توسعه مکران
حسن حاجیزاده میشی، نویسنده و مدرس دانشگاه، در نشست علمی و تخصصی “نقش و جایگاه آموزش در توسعه سواحل مکران” با تأکید بر موقعیت ویژه منطقه مکران، آموزش را زیربنای هرگونه توسعه پایدار دانست.
حاجیزاده میشی با اشاره به توجه ویژه دولتمردان به منطقه مکران و مطرح شدن زمزمههایی مبنی بر تبدیل آن به پایتخت کشور، بر اهمیت و جایگاه خاص این منطقه صحه گذاشت و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب نیز بر ویژگیها و جایگاه منحصر به فرد مکران تأکید داشتهاند، اما متأسفانه این منطقه تاکنون مغفول مانده و مورد بیمهری قرار گرفته است.
این نویسنده بیان کرد: پژوهشی بر چالشهای توسعه نامتوازن برگرفته از رساله دکترای بنده است و این پژوهش با هدف تأثیرگذاری بر منطقه و بهرهبرداری مردم و مسئولان از نتایج آن انجام شده است و اگر به توسعهای که در حال وقوع است توجه نشود، قطعاً آسیبزا خواهد بود
حاجیزاده میشی در بخش دیگری از سخنان خود، بر نقش محوری آموزش در هر توسعهای تأکید کرد و گفت: کشورهایی که شاهد رشد و پیشرفت آنها هستیم و توسعه پیدا کردند، ابتدا به مقوله آموزش پرداختند و اهمیت دادند.
وی افزود: برای دستیابی به رشد و توسعه در منطقه مکران، باید به مبحث آموزش توجه جدی شود و بستر مناسب برای فعالیتهای آموزشی در این منطقه فراهم گردد.
در ادامه این نشست، مجید رنجبر نیز مقاله خود را با عنوان «راهبردهای آموزشی عمومی برای حفاظت از منابع طبیعی سواحل مکران» ارائه کرد.
نقش کلیدی آموزش در توسعه سواحل مکران
حسین بهرام، متخصص تعلیم و تربیت، در نشست علمی و تخصصی «نقش و جایگاه آموزش در توسعه سواحل مکران» بر اهمیت محوری آموزش در تمام ابعاد زندگی بشر تاکید کرد.
متخصص تعلیم و تربیت،آموزش را به عنوان «فرایند تسهیل در یادگیری» تعریف کرد که هدف اصلی آن یادگیری و یاد دادن است.
بهرام بیان کرد: آموزش فرایند یادگیری را سادهتر میکند و به مثابه یک ابزار یا فرایندی است که ما را در درک آسانتر مفاهیم همراهی میکند.
وی با بیانی شیوا، آموزش را «الفبای علم» و علم را «الفبای توسعه» دانست و افزود: این تشبیه نشاندهنده باور عمیق او به نقش بنیادی آموزش در پیشرفت جامعه است و آموزش فرایندی است که دستیابی به اهداف خاص را تسهیل میکند.
متخصص تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه آموزش رکن اصلی توسعه سواحل مکران است ، بیان کرد: از رئیس دانشگاه آزاد، سایر مسئولان حوزه آموزش و همکارانش در آموزش و پرورش درخواست دارم تا بر اساس برنامههای پیشبینی شده برای توسعه سواحل مکران، شرایط آموزش و آمادهسازی نیروی انسانی را فراهم آورند.
بهرام، به طور خاص بر ضرورت تربیت نیروهای بومی و منطقهای تاکید کرد تا این افراد به عنوان نیروهای ماندگار در این بخش از کشور فعالیت کنند.
نقش برجسته هرمزگان در توسعه سواحل
محمد مهترپور، مدیر منابع انسانی و امور اداری اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان در این نشست با اشاره به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد هرمزگان، بیان کرد: این استان با بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی و با احتساب جزایر، در مجموع ۱۵۰۰ کیلومتر سواحل دارد که طولانیترین مرز آبی در سطح کشور محسوب میشود.
مدیر منابع انسانی و امور اداری اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان در ادامه این ویژگی را مایه افتخار و ظرفیتی بزرگ از جانب خداوند دانست و بر وظیفه استان برای بهرهبرداری هرچه بهتر از این پتانسیل تاکید کرد و گفت: هرمزگان یکی از ۷ استان ساحلی ایران است.
وی به تشریح شبکه گسترده آموزشی در استان پرداخت و گفت: اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان ۲۳ منطقه آموزشی را با ۱۱ نمایندگی مدیریت میکند و به بیش از ۴۰۰ هزار دانشآموز در سراسر استان خدمات میدهد.
مهترپور اظهار کرد: اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان پس از تاکید مقام معظم رهبری در بحث سواحل مکران، جزو اولین دستگاههایی بود که وارد عمل شد و کار خود را در این زمینه آغاز کرد.
وی با ارائه آمار خاص مربوط به منطقه مکران، به وجود تقریباً ۲۸ هزار دانشآموز شهری در میناب، سیریک و جاسک اشاره کرد و افزود: در مقابل، تعداد دانشآموزان روستایی در همین شهرستانها ۵۶ هزار نفر است.
مهترپور به این تفاوت قابل توجه اشاره کرد و گفت: تعداد دانشآموزان روستایی دو برابر دانشآموزان شهری است، اما در حال حاضر تمرکز بیشتر بر روی شهرها بوده است و این نکته نشاندهنده نیاز به بازنگری و توجه بیشتر به نیازهای آموزشی جوامع روستایی است.
بهرهگیری از ظرفیتهای انرژی و حمل و نقل برای توسعه مکران
عبدالحمید سعدینی، معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در این نشست بر پتانسیل تحولآفرین توسعه مبتنی بر انرژی و ظرفیتهای نقل و ترافیک در منطقه مکران تاکید کرد و اظهار کرد: اگر بتوانیم با موفقیت از این ظرفیتها استفاده کنیم، قطعاً تأثیر بسیار شگرفی بر ظرفیتهای تمدنی منطقهای مکران خواهد داشت.
وی در ادامه دیدگاه خود را بسط داد و پیشنهاد کرد: اگر منطقه مکران به عنوان قطب انرژی و حمل و نقل مطرح شود، میتواند به وضعیتی به مراتب بهتر دست یابد و این نکته نشاندهنده اعتقاد او به اهمیت استراتژیک این دو بخش برای شکوفایی توانمندیهای توسعهای و تمدنی گستردهتر مکران است.
رسالت آموزش و پرورش هرمزگان و اولویتهای منطقه مکران
منوچهر ضیایی، با ارسال پیامی به همایش علمی و تخصصی «نقش و جایگاه آموزش در توسعه سواحل مکران» بر اهمیت بیبدیل آموزش در شکوفایی این منطقه استراتژیک تأکید کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان با اشاره به پیام خود به این نشست به دلیل عدم حضور خود، گفت: سواحل مکران با موقعیت استراتژیک بینظیر، پتانسیلهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشمار، و میراث تاریخی غنی، یک دروازه حیاتی رو به آبهای آزاد و مسیرهای تجاری بینالمللی است.
ضیایی در پیام خود اظهار کرد: برگزاری چنین همایشی در شهرستان جاسک، نشانهای از عزم جدی برای تمرکز بر ظرفیتهای منحصربهفرد این منطقه و نگاهی امیدبخش به آینده آن است.
وی، آموزش و پرورش را نه یک جزء، بلکه ستون فقرات و زیربنای اصلی هر توسعهای پایدار و همهجانبه دانست و تأکید کرد: سرمایهگذاری در دانشافزایی، مهارتآموزی، و پرورش خلاقیت و نوآوری در نسلهای حال و آینده، نه تنها تضمینکننده فردایی روشن برای این دیار است، بلکه موتور محرکهای قدرتمند برای تبدیل سواحل مکران به یک قطب اقتصادی و فرهنگی در سطح ملی و فراملی خواهد بود.
ضیایی، رسالت آموزش و پرورش استان هرمزگان را فراتر از چهاردیواری کلاسهای درس دانست و آن را پرورش نسلی آگاه، مسئولیتپذیر، خلاق و کارآفرین عنوان کرد.
وی ادامه داد: نسلی که بتواند با تکیه بر تواناییهای بومی و دانش روز دنیا، چالشها را به فرصت تبدیل کند و زمینهساز پیشرفت پایدار منطقه خود باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان با اشاره به پتانسیلهای عظیم سواحل مکران در حوزههایی چون اقتصاد دریا محور (شیلات، دریانوردی، کشتیرانی)، گردشگری پایدار و اکوتوریسم، صنایع تبدیلی، انرژیهای نو و کشاورزی سازگار با اقلیم منطقه، تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و مجهز به دانش و بینش عمیق را ضروری خواند و این امر تنها از مسیر ارتقاء کیفیت آموزش در تمامی سطوح، از پیشدبستانی تا دانشگاه و مراکز آموزش فنی و حرفهای میسر خواهد بود.
ضیایی ادغان کرد: توسعه هنرستانهای فنی و حرفهای با رشتههای مرتبط با صنعت و دریا محور در منطقه سواحل مکران از اولویتهای این سازمان است.
وی اضافه کرد : بنده آمادگی خود را برای همکاری با صنایع موجود در منطقه جهت راهاندازی هنرستانهای وابسته اعلام می کنم .
ضیایی در پایان، همایش حاضر را فرصتی بیبدیل برای تبادل نظر، هماندیشی و همافزایی میان تمامی ذینفعان دانست و او با یک فراخوان برای عزم ملی و مشارکت تمامی نهادها و بخشها، خواستار تبدیل سواحل مکران به نمونهای درخشان از توسعه منطقهای بر پایه آموزش و توانمندسازی انسانی شد.
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان خاطر نشان کرد: امیدواریم با خروجیهای عملیاتی این گردهمایی ارزشمند و تحقق پیشنهادها، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر سواحل مکران و تحقق چشماندازهای توسعهای آن باشیم.
لازم به ذکر است در این نشست از اثر دکتر حسن حاجیزاده میشی با عنوان «منطقه سواحل مکران و اثر شکافهای اجتماعی و فرهنگی ناشی توسعه نامتوازن» رونمایی شد.
انتهای خبر/