به گزارش پایگاه خبری مکران نیوز؛ حجت الاسلام ذاکری امام جمعه جاسک با اشاره به مذاکرات انجامشده و تفاهمنامه میان ایران و آمریکا، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از سر ضعف وارد این مذاکرات نشده، بلکه با دست برتر در میدان نبرد، برای تثبیت دستاوردهای خود در عرصه دیپلماسی پای میز مذاکره حاضر شده است.
وی گفت: پیش از این نیز نکاتی درباره تفاهمنامه مطرح کرده بودم؛ از جمله اینکه حضور ایران در مذاکرات ناشی از ضعف نبوده است. ما در میدان دست برتر را داشتیم و اگر آتشبس را پذیرفتیم و وارد گفتوگو شدیم، به دلیل آن بود که پیروزیهای بهدستآمده در میدان باید در عرصه دیپلماسی تثبیت و تصویب شود.
امام جمعه جاسک یکی از این دستاوردها را تسلط جمهوری اسلامی ایران بر تنگه هرمز عنوان کرد و افزود: در جنگ ۴۰ روزه، ایران توانست سیادت و تسلط خود بر تنگه هرمز را اعلام کند؛ بهگونهای که هر زمان اراده کرد، این تنگه را بست و هر زمان اراده کرد، آن را باز کرد.
ذاکری ادامه داد: بر اساس مطالبی که درباره تفاهمنامه بیان میشود، قرار است مدیریت تنگه هرمز در اختیار جمهوری اسلامی ایران و طرف مقابل، یعنی عمان، باشد و آمریکاییها و دیگر کشورها نقشی در این زمینه نداشته باشند.
وی با اشاره به روایتهای متفاوت مطرحشده از سوی طرفهای مقابل اظهار کرد: طبیعی است که آنها روایت خودشان را بیان کنند و حرف خودشان را بزنند، اما این به معنای تغییر واقعیتها نیست.
امام جمعه جاسک تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی حضور ایران در مذاکره، تثبیت دستاوردهایی بود که در میدان نبرد بهدست آمده است. جمهوری اسلامی ایران با پذیرش آتشبس صرفاً بر پایان جنگ تمرکز کرده و موضوعات دیگر، از جمله مسائل موشکی، اساساً در این تفاهمنامه مطرح نیست.
وی درباره پرونده هستهای نیز گفت: «مسائل هستهای نیز آنگونه که باید و شاید در این تفاهمنامه مورد اشاره قرار نگرفته و بناست ظرف ۶۰ روز آینده برخی جزئیات آن بررسی شود. قطعاً جمهوری اسلامی ایران از خطوط قرمز هستهای خود عقبنشینی نخواهد کرد.
ذاکری همچنین یکی دیگر از اهداف ایران از ورود به مذاکرات را پیگیری حقوق ملت ایران و آزادسازی اموال بلوکهشده عنوان کرد و افزود: داراییهای مسدودشده ایران در کشورهای مختلف، از جمله موضوعاتی است که میتواند از مسیر مذاکرات و پیشرفت محدود آن پیگیری و احیا شود.
امام جمعه جاسک، به روند پیچیده تدوین این متن اشاره کرد و با تأکید بر اینکه «مذاکره، فرصتی برای احقاق حقوق ملت است»، تصریح کرد: اینکه ایران توانسته است خواستههای خود را به طرف مقابل تحمیل کند، یک دستاورد بزرگ در این مقطع زمانی است.
وی با اشاره به رایزنیهای گسترده در سطوح عالی نظام گفت: متن این تفاهمنامه بیش از ۲۰ بار میان شورای عالی امنیت ملی و دفتر مقام معظم رهبری رد و بدل شد. ایشان تدابیر و نکاتی را ابلاغ کردند تا تیم مذاکرهکننده بتواند حداکثر مطالبات نظام را در متن بگنجاند. اگرچه ممکن است همه خواستهها و مصادیق مورد نظر رهبری در این متن نهایی لحاظ نشده باشد، اما مسئولان دلسوز ما تلاش کردند تا حداکثر چارچوبهای مورد نظر ایشان را در تفاهمنامه بگنجانند.
امام جمعه جاسک با اشاره به حساسیتهای موجود درباره خطوط قرمز نظام افزود: مقام معظم رهبری در عین اینکه فرمودند علیالاصول رضایتی از این مذاکرات نداشتند، اما بر این نکته تأکید ورزیدند که دشمنی ما با آمریکا ریشهای، مبنایی و پایانناپذیر است. مذاکره به معنای آشتی یا پایان دشمنی نیست؛ ما مذاکره را فرصتی برای احقاق حقوق ملت میدانیم و از موضع عزت وارد آن شدهایم.
ذاکری با تشریح شرطهای مهم رهبر انقلاب برای موافقت با این تفاهمنامه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب موافقت خود را مشروط به دو امر کردند: اول، کسب رای مثبت دوسوم اعضای شورای عالی امنیت ملی و دوم، تعهد شخصی رئیسجمهور و شورای عالی امنیت ملی مبنی بر عملیاتی شدن دقیق شروط ذکر شده در متن تفاهمنامه.
وی تأکید کرد: این رویکرد رهبری دو پیام مهم دارد؛ اول خطاب به دشمنان نظام که بدانند ایران با هوشمندی و رصد دقیق، پایبندی آنها به تعهداتشان را زیر ذرهبین دارد و دوم، اتمام حجت با مسئولان داخلی برای عمل به تعهداتشان در راستای تأمین منافع ملی و حفظ خطوط قرمز نظام.
امضای تفاهمنامه به معنای پایان دشمنی آمریکا نیست
امام جمعه جاسک با اشاره به پیام اخیر رهبر معظم انقلاب درباره تفاهمنامه و مذاکرات انجامشده، تأکید کرد: امضای این تفاهمنامه به معنای پایان دشمنیها نیست و ملت ایران نیز از اصول و شرایط خود عقبنشینی نکردهاند.
وی گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب مسئولیت مستقیم این موضوع را متوجه رئیسجمهور و شورای عالی امنیت ملی میکنند، حامل پیام روشنی برای دشمنان است؛ نخست اینکه مردم ایران با این تفاهمنامه چندان میانه خوبی ندارند و دوم اینکه پشتوانه و پیگیریکننده اصلی این مسیر، مردم هستند؛ مردمی که هر جا در میدان حضور پیدا کردند، دشمن را ناچار به عقبنشینی کردند.
امام جمعه جاسک افزود: طرح این موضوع از سوی مقام معظم رهبری برای آن است که دشمنان تصور نکنند با امضای تفاهمنامه همه چیز تمام شده است. اینگونه نیست که با امضای یک سند، همه مسائل حلوفصل شده و دشمنیها پایان یافته باشد. اعتماد و احترامی که رهبر معظم انقلاب نسبت به رئیسجمهور و شورای عالی امنیت ملی نشان دادند، در چارچوبی مشخص و با هدف پیشبرد مصالح کشور بوده است.
ذاکری با اشاره به هشدار رهبر انقلاب درباره زیادهخواهی آمریکا تصریح کرد: مقام معظم رهبری در پیام خود بر مراقبت نسبت به زیادهخواهی آمریکا تأکید کردند تا مبادا طرف مقابل بخواهد حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران را در قالب تفاهمات و مذاکرات نادیده بگیرد یا مطالباتی را به ملت ایران تحمیل کند.
وی ادامه داد: پیام رهبر معظم انقلاب در واقع رد زیادهخواهی دشمنان را هم در بر دارد. ما به دنبال مذاکره نبودیم و التماس نکردیم که طرف مقابل بیاید مذاکره کند؛ بلکه چون این مذاکرات را در امتداد همان میدان نبرد و در جهت کمک به برخی مسائل و مصادیق کشور ارزیابی کردیم، وارد این مسیر شدیم. طبیعی است هر جا ببینیم منافع جمهوری اسلامی ایران تأمین نمیشود، این روند نیز ادامه نخواهد یافت.
امام جمعه جاسک در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز بدبینی نسبت به پایبندی طرف مقابل به برخی مفاد تفاهمنامه اظهار کرد: بعضی از مفاد این سند، بدبینی ما را نسبت به اجرای واقعی آن بیشتر میکند. برای نمونه، آیا رژیم صهیونیستی از لبنان عقبنشینی خواهد کرد؟ با شناختی که از این رژیم داریم، پاسخ قطعاً منفی است. شاید بهظاهر از برخی مناطق عقبنشینی کند، اما به هیچ تفاهمی پایبند نبوده و بعید نیست عملیاتهایش در جنوب لبنان همچنان ادامه پیدا کند.
وی افزود: اگر چنین اتفاقی رخ دهد، جمهوری اسلامی ایران نیز ساکت نخواهد نشست و واکنش نشان خواهد داد. یکی از شروط اصلی مطرحشده در تفاهمنامه، توقف جنگ در جبهههای مقاومت بوده است.
ذاکری با اشاره به موضوع هستهای نیز گفت: طرف مقابل تصور میکند میتواند درباره اورانیوم غنیشده جمهوری اسلامی ایران تصمیمگیری کند، آن را تصاحب یا رقیقسازی کند، در حالی که خط قرمز اصلی ما در مذاکرات این است که ذرهای از حق مسلم خود در حوزه انرژی هستهای کوتاه نخواهیم آمد. همین مسئله میتواند از موانع جدی در ادامه روند مذاکرات و تفاهم باشد.
امام جمعه جاسک تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از حقوق ملت خود عقبنشینی نخواهد کرد و هرگونه تفاهم و مذاکره تنها تا جایی ادامه خواهد یافت که در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت، منافع کشور و حقوق ملت ایران را تأمین کند.
تاکید امام جمعه جاسک بر حفظ منافع ملی، جایگاه تنگه هرمز و تقویت تولید داخلی
ذاکری در ادامه خطبههای نماز جمعه با تأکید بر حفظ منافع ملی و حقوق ملت ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران در موضوعات راهبردی از جمله تنگه هرمز، از مواضع و منافع خود عقبنشینی نخواهد کرد.
وی با اشاره به اهمیت راهبردی تنگه هرمز اظهار کرد: در این زمینه مذاکرات و رایزنیهایی در جریان است و جمهوری اسلامی ایران بر نقش و جایگاه خود در مدیریت این منطقه تأکید دارد.
امام جمعه جاسک همچنین با اشاره به تحولات امنیتی منطقه افزود: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه اقدام تهدیدآمیز یا تنشزا در پیرامون مرزها و منافع خود حساس است و نهادهای مسئول نیز در این باره هشدارهای لازم را صادر کردهاند.
ذاکری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع جهاد اقتصادی و سرمایهگذاری در تولید پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب و نیز شهدای خدمت بارها بر اهمیت تولید و تقویت اقتصاد داخلی تأکید کردهاند و یکی از مهمترین عرصههای کمک به کشور، سرمایهگذاری در حوزه تولید است.
وی ادامه داد: در شرایطی که دسترسی به منابع مالی خارجی با محدودیتهایی روبهرو است، سرمایههای داخلی میتواند به مهمترین موتور رشد اقتصادی کشور تبدیل شود. ایران از نظر حجم نقدینگی و داراییهای بخش خصوصی ظرفیت قابل توجهی دارد، اما بخش مهمی از این منابع به سمت بازارهای غیرمولد هدایت شده است.
امام جمعه جاسک تصریح کرد: در شهرستانها نیز این مسئله بهوضوح دیده میشود و بخشی از سرمایهها به حوزههایی وارد میشود که نقش مستقیمی در رونق تولید و اقتصاد واقعی ندارند، در حالی که هدایت این سرمایهها به سمت فعالیتهای مولد میتواند به اشتغال، رشد اقتصادی و افزایش برکت در معیشت مردم منجر شود.
انتهای پیام/






